home » blogs » Hart voor je hart

Hart voor je hart

Gepubliceerd op 9 juni 2020 om 21:56

Het Hart is een harde werker. Het pompt iedere dag schijnbaar onvermoeibaar 5 liter bloed per minuut door je lijf. Dat is 7200 liter per dag. Daar kun je ongeveer 48 badkuipen mee vullen. Ongelooflijk toch dat dat volautomatisch gaat en je er niet over hoeft na te denken of actie te ondernemen. Je hart is verantwoordelijk voor de doorstroming van je bloed in het lichaam. Het voorziet al je organen van zuurstofrijk bloed en voert de afvalstoffen af. Het hart neemt door deze belangrijke taak een centrale plaats in het lichaam in. Lange tijd was het deze fysieke functie van het hart die voorop stond, maar het hart behelst zoveel meer. Naast de fysieke verzorging van je hart heeft je hart ook andere zorg nodig. Hoe je ook op emotioneel vlak voor je hart kunt zorgen komt verderop aan bod. 

Toen de indianen in contact kwamen met de Europeanen waren zij geschokt door het verschil in zienswijze over het denken. Indianen zien/zagen de denkfunctie als een belangrijke taak van het hart, terwijl de Europese kolonisten het denken vooral als taak van het hoofd zagen. Volgens mij één van de redenen waarom de kolonisten de indianen zowat uitgeroeid hebben. Het lijkt me onmogelijk tot zulke acties te komen als je ook met je hart denkt.

In je hart zit je diepste wezen, je kern. In deze kern worden alle gevoelens geregistreerd en beleefd. Je hart gaat figuurlijk gesproken open van levensvreugde en positieve liefdesuitingen, warmte geven en ontvangen, knuffelen, vrijen en de vrijheid hebben om te doen wat je heel graag doet. Gevoelens van bijvoorbeeld hebzucht, jaloezie, wrok, haat en angst maken je hart juist stug, koud. en gesloten. Dit heeft ook een effect op de fysieke conditie van je hart. Mensen met hartklachten zijn vaak het evenwicht tussen verstandelijk en gevoelsmatig handelen kwijt. Dat wat ze werkelijk in hun kern voelen is misschien niet altijd even verstandig in hun ogen en wordt daarom genegeerd. Maar daarmee is het nog niet weg. Het vindt dan plotsklaps of geleidelijk een weg naar "buiten" in het lichaam. Hartkloppingen, kramp op de borst, het onregelmatig kloppen van het hart kunnen signalen zijn dat er te weinig vanuit het hart wordt gehandeld. Je hart goed verzorgen kan op vele verschillende manieren. De bekendste zijn beweging en voeding. Ook rust, ontspannen, gezellige dingen doen zijn weldadig voor je hart. Dat lijkt heel simpel en bijna niemand heeft een hekel aan dergelijke bezigheden, Toch komen velen er niet aan toe door onze drukke en volgeplande levens. Te veel stress vermijden en je gevoelens uiten zijn echter wel heel belangrijk. Niet alleen voor het hart maar ook voor bijvoorbeeld je immuunsysteem en je hormoonhuishouding. Behalve de balans tussen gevoel en verstand is ook de balans tussen geven en ontvangen van belang. Wanneer je stelselmatig teveel geeft en te weinig aandacht besteedt aan je eigen behoeftes, dan put je jezelf uit. Als je een "gever" bent, kan het in het begin best lastig zijn om  jezelf meer af te stellen op ontvangen. Om te kunnen ontvangen heb je ook vertrouwen en overgave nodig. Deze eigenschappen zijn vaak wat ondergesneeuwd bij een gever. Het lichaam zal je ook in dit geval signalen geven dat het nodig is de balans te herstellen. En als je al lang behoorlijk uit balans bent, kan dat met een rigoreuze herstelactie van de balans gepaard gaan. Voor je eigen (hart) welzijn is het dus zaak om je af en toe heel eerlijk af te vragen hoe het met jouw balans zit tussen verstand en gevoel en geven en nemen. Kun je voldoende uiting geven aan wie je ten diepste bent en wat je grootste verlangen is? Ik geef je hieronder een aantal tips om (meer) verbinding met je hart te maken:

1. Doe de hartademhaling minstens 1 maar liever een aantal keer per dag. Ga even zitten en leg je hand op je borstbeen gebied en adem vier tellen in en vier tellen uit. Als een ander ritme voor jou beter werkt, bijvoorbeeld vijf of zes in en uit dan is dat ook goed. Het gaat er om dat je in een rustig ritme gaat ademen. Als je adem rustig wordt, stel je dan voor dat je door je hartgebied in-en uitademt. Je kunt bijvoorbeeld ook een stralend wit (zon)licht visualiseren dat zich voor je hart bevindt en waar je als het ware doorheen ademt.

2. Doe zoveel mogelijk dingen en minstens één keer per dag waar je hart blij van wordt. Dat kan van alles zijn, zolang je er maar plezier en liefde voor voelt. Gedichten lezen of schrijven, tekenen, boetseren, tuinieren, de hond uitlaten, wandelen, een taart bakken, met je gezicht in de zon een kopje koffie of thee drinken etc. 

3. Je kunt wat Yoga-oefeningen doen en dan met name de zgn. hartopeners. Als je op youtube kijkt vind je er heel wat.

4. Boek een voetreflexmassage behandeling bij mij. Ik heb verschillende massages die ik kan inzetten om het hartgebied te geven wat het nodig heeft. Ook bij bijvoorbeeld hoge of lage bloeddruk.

5. In de VS doet het heartmath intstitute onderzoek naar de connectie hart, gevoel en denken. Ook zij hebben verschillende interessante filmpjes op hun site staan, waaronder de hartademhaling. www.heartmath.org

Ik wens je veel plezier toe met de zorg voor je hart, want als je je hart volgt dan klopt het! En dan mag het brein natuurlijk ook mee.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.